03 de novembre 2007

EL PROBLEMA ÉS DE L'ESO


Avui surt a La Vanguardia una notícia relativament breu -simptomàtic- on el diari barceloní es fa ressò de l'opinió de molts professors i professionals de l'ensenyament d'aquest país en relació a la reforma del batxillerat. El titular és prou eloqüent: "el problema és a l'ESO".


En breu, la reforma del batxillerat consisteix en que ara aquell alumne que tingui quatre o menys assignatures penjades, podrà cursar part del curs superior i aquelles assignatures que li hagin quedat pendents, sense necessitat d'haver de repetir el curs sencer. Algú ha tingut la clarividència de delimitar que aquells que tinguin més de quatre assignatures penjades hagi de repetir totes les assignatures. Però no patim, que ja arribarà el dia en què amb una sola assignatura aprovada, es podrà cursar el següent curs (una assignatura) i repetir les altres nou. I així, al final, tindrem alumnes que ja no sabran quin curs estan fent, i pares que ja no sabran quin curs fan els seus fills, i professors que ja no sabran a quina classe es trobaran tal o tal alumne.


Diuen els professors -que són els que en saben o, en tot cas, els que ho viuen cada dia- que el "problema és l'ESO". I és que, a poc a poc, ens hem carregat el batxillerat, amb tot el que significava. Ens l'hem carregat per dalt i per baix. Per baix baixant de 14 a 12 els anys per estudiar l'ensenyament secundari. Per dalt, eliminant el COU i incorporant formes de gestió del currículum pròpies de la Universitat. Perquè això de passo amb 4 i faig sis del curs següent i quatre del curs anterior és propi de la Universitat! No és propi d'un sistema ordenat, que és el que necessita l'adolescent. Ordre. Un ordre que dóna seguretat. I una seguretat que et facilita un millor rendiment.


I podria acceptar, si algú m'ho raona molt bé, el sistema. El que em revolta és que tinc tota la sensació que al darrera de tot plegat hi ha la voluntat d'evitar la paraula "repetir", "fracàs", etc. Si volem reduir el fracàs escolar deixant de comptar aquells que només estan repetint algunes assignatures, ens estarem fent trampes al solitari. Sense posar-nos vermells. Molt em temo que estem en mans de psicòlegs, psicopedagogs i demés, que els preocupa més evitar els traumes que superar-los. I si repetir un curs suposa un trauma, l'important no és evitar el trauma -facilitant el pas de curs-, sinó superar el trauma, posar els elements perquè el curs repetit es superi amb escreix i que aquella situació no es torni a donar.


Però bé, ja imagino que jo dec ser d'un altre planeta...